Melissa van Rossum

Hoe doet zij het (op de groep)?

Bij Inzowijs kun je aan de slag in de thuissituatie, maar ook op school of op de groep. Wat is het verschil en hoe bereid je de begeleiding voor? Op deze pagina de antwoorden van: zorgcoördinator én voormalig groepsbegeleider Melissa van Rossum. Lees meer interviews van (oud-)begeleiders.

“Blijf dicht bij jezelf. Een kind voelt als geen ander wanneer jij niet oprecht reageert.”

Over Melissa

In het laatste jaar van mijn hbo-studie SPH/social work ben ik gestart als begeleider bij Inzowijs. Inmiddels werk ik hier al bijna tien jaar en nog steeds met veel plezier. Ik heb meerdere kinderen en jongeren thuis begeleid en ben dit vrij snel gaan combineren met het begeleiden op groep in Leiden. Op een bepaald moment, onder andere toen mijn eerste dochtertje werd geboren, was het meer passend om volledig op de groep te gaan werken. Ik ben iemand die energie krijgt van nieuwe uitdagingen. Nog meer energie krijg ik wanneer we als team een doel bereiken en hiervoor de nodige obstakels hebben overwonnen. Drie jaar geleden ben ik naast het begeleiden op de groep gestart met de coördinatie van de Wijsdagen en het ondersteunen van de zorgcoördinatoren. Deze functie bracht iets meer verantwoordelijkheden met zich mee en vroeg om voortdurend schakelen, afstemmen en inspringen wanneer nodig. De rol van zorgcoördinator begon steeds beter bij mij te passen en eind 2021 ben ik gestart in deze mooie rol.

Hoe bereid je de begeleiding op de groep voor?

Het leuke aan begeleiding op de groep is dat je veel in teamverband voorbereidt. De kinderen komen op verschillende dagen en het kan zomaar zijn dat een kind op een dag naar de groep komt wanneer jij er niet bent. Je start als begeleider daarom de dag met het openen van de rapportage waarin je de overdracht van je collega’s terugleest. Vervolgens bespreek je met de andere collega's (en indien nodig met de aanwezige zorgcoördinator) welke bijzonderheden er zijn. Het vervoerschema maakt duidelijk wie kinderen ophaalt en wie kinderen op de groep (die door taxi of ouders worden gebracht) ontvangt. Voordat de kinderen aankomen op de groep bereiden de begeleiders nog wat praktische zaken voor, bijvoorbeeld het in orde maken van het welkomstbord en het klaarzetten van pauzebenodigheden.

Hoe ziet een begeleidingsmoment op de groep eruit?

Over het algemeen geef je als begeleider op de groep één-op-drie ondersteuning. Gedurende de dag of middag stem je af met jouw collega welke kinderen je begeleidt en welke activiteiten je samen met hen onderneemt. Elk kind dat naar de groep komt, heeft een mentorbegeleider. Deze is aanwezig bij evaluatiegesprekken en denkt mee over passende begeleiding aan de hand van de persoonlijke doelen van het kind. Als mentor houd je bij welk doel is behaald en pas je indien nodig het doelenplan aan. Ook zorg je dat collega’s op de hoogte zijn van belangrijke ins en outs. De begeleiders werken onder supervisie van de zorgcoördinator.

Hoe breng je structuur aan in je begeleiding op de groep?

Als mentorbegeleider ben je betrokken bij de gesprekken met en overleggen over het kind en weet je wat hij of zij wil leren. Het programma met vaste tijden zorgt al voor structuur. Aan de hand van de behoefte van het kind stem je de invulling van de begeleiding verder af. Daarnaast biedt het geven van begeleiding op de groep ook de mogelijkheid om te oefenen met situaties waarin juist minder structuur aanwezig is. Immers, buiten Inzowijs moeten de kinderen zich ook zien te redden in zulke situaties. Hoe fijn is het dat je hen hiermee kan laten oefenen in een veilige setting?

Wat vind je het leukste aan het werk bij Inzowijs?

Door de jaren heen heb ik verschillende functies mogen vervullen en wat hierin naar voren blijft komen is dat je altijd in het belang van het kind aan het werk bent. Daarbij vind ik oplossingsgericht werken een fijne methodiek die past bij mij. Het leukste aan de groep is het werken in teamverband en de afwisseling. Geen dag is saai! Tijdens rustige momenten pak je praktische taken op. Denk aan het opruimen of schoonmaken van een kast of het inruimen van boodschappen. De verschillende groepen kinderen (overbruggings-, middag-, weekend- en Wijsdagengroep) zorgen voor afwisseling in de begeleiding en op die manier sta je elke dag voor een nieuwe uitdaging. En dan natuurlijk het werken in een team. Het is zo waardevol om de begeleiding voor te bespreken, tips en tops met elkaar te delen, begeleidingsmomenten te evalueren en feedback te geven en te mogen ontvangen. Je kunt zoveel van elkaar leren. Ook als zorgcoördinator vind ik het heel waardevol om met collega’s samen te werken en het cliëntencontact blijft een ‘feestje’. Want zeg nou zelf, een kind dat trots is op zichzelf omdat hij of zij een doel heeft behaald is toch het mooiste resultaat dat je kan behalen.

Welke tip wil je jouw (nieuwe) collega meegeven?

Blijf dicht bij jezelf. Een kind voelt als geen ander wanneer jij niet oprecht reageert. Iedereen heeft zijn of haar eigen manier van begeleiden. Wanneer je dicht bij je eigen (vertrouwde) manier blijft, straal je meer zekerheid en overtuigingskracht uit. Voel je je ergens niet prettig bij? Maak dit bespreekbaar en bedenk samen wat wel prettig is. Je zult merken dat dit bijdraagt aan de band die je hebt opgebouwd of nog aan het opbouwen bent. Vergeet tot slot niet dat jij een voorbeeld bent. Alles wat jij doet wordt gezien en vroeg of laat gekopieerd. Wees bewust van wat je doet en wat je uitstraalt.