Ervaringen cliënten


“Ik ben Barry en ik krijg sinds vorig jaar begeleiding. Tijdens het tweede jaar van mijn school ging het niet goed met het plannen en maken van huiswerk en met mijn cijfers, dus ik had hier hulp bij nodig. Ik krijg twee middagen begeleiding per week. Op dinsdagmiddag bekijken we eerst de planning van het afgelopen weekend, hoe dit is gegaan en daarna maken we een planning voor woensdag en donderdag. Ook laat ik mijn begeleider zien hoe ik mijn huiswerk heb gemaakt en krijg ik tips hoe ik het anders of beter kan doen. Op donderdag maken we een planning voor vrijdag en het komende weekend. We kijken bijvoorbeeld ook hoe ik voor een proefwerk kan leren of hoe ik een tekst moet samenvatten.

Ik vind het prettig dat ik door de begeleiding mijn huiswerk nu steeds af heb en betere cijfers haal. Wat ik niet prettig vind is dat ik soms geen zin heb om huiswerk te maken, maar dat ik het dan toch moet doen, want de begeleider komt niet voor niks. Maar dit is niet heel vaak. Ik heb ik geleerd om een planning te maken en hoe ik moet leren voor toetsen. Wat ik nog wil leren is dat ik zelf zelfstandig aan mijn huiswerk kan gaan. Ook nu ik in de derde zit krijg ik weer begeleiding, zodat ik het jaar goed kan beginnen.”

“Ik ben Luuk en ik ben bijna 18 jaar. Ik kreeg oorspronkelijk begeleiding om van mijn woedeaanvallen af te komen en sociale vaardigheden aan te leren. Daarna zijn de doelstellingen verlegd naar het behalen van mijn examen en zelfstandiger worden. Momenteel ligt de nadruk op plannen en het behalen van het eerste jaar van mijn studie.

Mijn begeleider en ik beginnen iedere ‘sessie’ met een gesprekje over hoe het gaat; met mijn studie, sociale contacten, familie en gewoon met mezelf. Als er iets is kan ik dit aangeven en proberen we een oplossing te zoeken. Dit varieert van problemen met plannen tot ruzies of problemen met vrienden of familie. Als we hiermee klaar zijn spelen we vaak een potje FIFA of schaak.

Ik kan wel zeggen dat ik veel heb opgestoken van de begeleiding. Ik kan mezelf rustig houden in situaties die mij vroeger behoorlijk boos konden maken, weglopen als het teveel wordt, meer voor mezelf opkomen in situaties waarin dat nodig is en makkelijker vrienden maken. Daarnaast heb ik belangrijke dingen geleerd voor als ik op mezelf ga wonen, zoals hoe ik een gezonde (en lekkere) maaltijd bereid, zodat ik niet langzaamaan sterf aan een tekort aan voedingstoffen. Dit zijn dingen die misschien “erg autistisch” lijken, maar vaak worden onderschat.

Voor mijzelf is de begeleiding erg nuttig geweest. Ik kan inmiddels prima in de samenleving meekomen, iets wat velen een aantal jaar geleden voor mij als zeer onwaarschijnlijk achtten.”

“Ik ben Sofie en ik ben 14 jaar oud. Ik heb een verstandelijke beperking en krijg begeleiding vanuit Inzowijs. Ik wil later graag op mezelf gaan wonen. Ik doe oefeningen met mijn begeleider, zodat ik meer zelfvertrouwen krijg en zelfstandiger word. De oefeningen zijn: klokkijken, boodschappen doen en het doen van rollenspellen om mijn sociale vaardigheden te ontwikkelen. Ik leer van mijn begeleider de betekenis van moeilijke woorden, zoals het woord sociale vaardigheden, en deze woorden te gebruiken. Soms ga ik gezellig shoppen met mijn begeleider. 

Ik durf nu alleen naar de supermarkt te gaan, boodschappen te doen en verkeerd gekochte producten om te wisselen voor de juiste producten. Ook durf ik vaker vreemden een vraag te stellen en vertel ik vaker mijn mening aan mijn begeleider. Ik zal graag nog willen leren om nee te zeggen tegen mensen, want ik zeg nu te vaak ja om mensen geen pijn te doen.

Graag wil ik nog het volgende zeggen tegen jongeren met een beperking: Ik weet hoe moeilijk het kan zijn om te leven met een beperking en je hoeft je er niet voor te schamen. Je bent mooi zoals je bent!”