Dennis van der Meeren

Hoe doet hij het (bij Perron71)?

Bij Inzowijs kun je aan de slag in de thuissituatie, maar ook op school of op een (zorg)groep. Wat is het verschil en hoe bereid je de begeleiding voor? Op deze pagina de antwoorden van: Perron71-begeleider Dennis van der Meeren. Lees meer interviews van (oud-)begeleiders.

“Er zijn geen kant-en-klare oplossingen voor de problemen die kinderen hebben.”

Over Dennis

Ik ben begonnen bij Inzowijs in mijn derde jaar van de studie Psychologie aan de Universiteit Leiden. Daarna heb ik de master Kinder- en Jeugdpsychologie gedaan. Deze heb ik intussen afgerond. Momenteel ben ik vier dagen per week werkzaam als kinder- en jeugdpsycholoog. In mijn vrije tijd vind je mij vaak op het hockeyveld als coach, teamtrainer en keeperstrainer.

Ik heb tijdens mijn studie twee jongens begeleid bij Inzowijs. De ene was tien jaar oud en heeft autisme en ADHD. Ik hielp hem vooral bij emotieregulatie en het aanleren van sociaal gedrag. De ander was twintig en heeft cerebrale parese. Door een linkszijdige verlamming kosten simpele handelingen hem soms veel energie. Hij zat destijds in zijn havo-examenjaar en wilde daarna verder met een vervolgopleiding. Ik ondersteunde deze jongen bij het maken van planningen, het houden van overzicht en het werken aan school. Ook op momenten dat hij zich slechter voelde.

Momenteel werk ik naast mijn andere baan bij Perron71; een buitenschoolse opvang op een cluster-3 school. Samen met mijn collega-begeleiders en een verpleegkundige vangen we kinderen op met een lichamelijke en/of geestelijke aandoening. Het is een uitdaging om cliënten met deze diverse problematiek van passende ondersteuning te voorzien. Met goed teamwork lukt dit gelukkig altijd!

Hoe ziet een begeleidingsmoment eruit en hoe bereid je dit voor?

Bij Perron71 werk ik op de woensdag, wanneer de kinderen vroeg uit school zijn. We verzamelen een half uur van tevoren met alle begeleiders, de verpleegkundige en de zorgcoördinator om een dagplanning te maken, bijzonderheden te bespreken en spullen klaar te zetten. Daarna halen we de kinderen op en lunchen we gezamenlijk. Hoe de rest van de middag eruitziet varieert van onder andere buitenspelen, knutselen, spelletjes spelen tot even tot rust komen in de snoezelkamer.

Hoe breng je structuur aan in je begeleiding?

Bij Perron71 maken we van tevoren een dagplanning waarop elke activiteit komt te staan. Zo weten de kinderen waar ze aan toe zijn. Tijdens mijn thuisbegeleidingen hield ik op hoofdlijnen altijd een vrij vaste structuur aan, maar was ik was ik wel flexibel in de specifieke invulling van de tijd. Soms bedacht ik van tevoren iets om aan te werken, maar bleken er toch hele andere problemen naar voren gekomen te zijn in de dagen voor de begeleiding. Ik vond het een leuke uitdaging om dan terplekke een nieuw plan te bedenken, samen met het kind. 

Wat vind je het leukste aan het werk bij Inzowijs?

Tijdens mijn studie vond ik het fijn dat ik de theoretische kennis die ik had opgedaan op de universiteit ook daadwerkelijk kon gebruiken in de praktijk. Een fijne aanvulling op mijn studie dus. Nu biedt Inzowijs mij een leuke en leerzame afwisseling met mijn werk als kinder- en jeugdpsycholoog. Met de doelgroep op het Perron71 is het ontzettend belangrijk om helder te communiceren en structuur te bieden. Deze ervaring neem ik mee in mijn behandelingen en adviesgesprekken met ouders. Ook kan ik mijn zorgcoördinatoren bij Inzowijs altijd vragen stellen en zijn er veel interessante trainingen te volgen. Het is met name heel dankbaar werk en gaaf om de vooruitgang te zien die een kind of jongere boekt.

Welke tip wil je jouw (nieuwe) collega meegeven?

Er zijn geen kant-en-klare oplossingen voor de problemen die kinderen hebben. Probeer daarom zoveel mogelijk uit en laat het kind ook meedenken over oplossingen. Werkt het niet? Dan heb je het in ieder geval geprobeerd en kan je met deze nieuwe informatie verder zoeken naar iets dat wel werkt. Als je wat extra inspiratie nodig hebt dan kun je altijd contact zoeken met je zorgcoördinator!