Femke van de Ende

Hoe doet zij het (in de Haven)?

Bij Inzowijs kun je begeleiden in de thuissituatie, maar ook op school of op de groep. Wat is het verschil en hoe bereid je de begeleiding voor? Op deze pagina de antwoorden van: Femke van de Ende, begeleider in de Haven. Lees meer interviews van (oud-)begeleiders.

“Ik vind het leuk om op zoek te gaan naar wat werkt voor welk kind”

Hoe bereid je de begeleiding voor als je gaat werken?

“In de Haven hebben we verschillende taken. We hebben een aantal vaste begeleidingen. Daarvoor schrijven wij werkplannen. We gaan met de school in overleg wat er voor een bepaald kind nodig is. Dat komt in het plan. De vaste begeleidingen lopen erg uiteen. Het kan zijn dat een kind begeleid moet worden tijdens de pauze of dat we een kind training geven in sociale vaardigheden. Deze begeleidingen zijn goed voor te bereiden. Je kunt altijd overleggen met collega’s die op andere dagen werken in de Haven, zodat iedereen het op dezelfde manier doet. Daarnaast is onze taak in de Haven dat wij hulp bieden op het moment dat het in de klas niet lukt. Wij worden dan gebeld om een kind uit de klas te halen. Dit is minder goed voor te bereiden, aangezien je niet weet voor welke kinderen er gebeld gaat worden op een dag. Wel is het zo dat sommige kinderen vaker terug komen. Deze kinderen leer je kennen en je weet wat er werkt voor deze kinderen. We schrijven elke dag op wat er gebeurd is en hoe we een bepaalde situatie aangepakt hebben. Hier kunnen we dan de volgende dag mee verder.”

Hoe ziet een begeleidingsmoment eruit?

“De begeleidingsmomenten zijn enorm afwisselend. Soms is het alleen even meelopen met een kind. Met andere kinderen ga je in de pauze mee naar buiten. Je let dan heel goed op wat het kind doet en stuurt aan waar nodig. Het kan ook zijn dat je met een kind oefent om samen te gaan spelen. Je doet dan een spel met een kind of je laat het met een ander kind spelen. Verder werken we met een aantal kinderen uit het werkboek sociale vaardigheden. Als we gebeld worden om een kind uit de klas te halen is het doel vaak om het kind rustig te krijgen.”

Hoe breng je structuur aan in je begeleiding?

“We brengen structuur aan in de begeleiding door vaste afspraken. Het maakt niet uit bij wie je zit in de Haven, de afspraken zijn altijd hetzelfde.”

Wat vind je leuk aan het werk bij Inzowijs?

“Het werk is heel afwisselend. Ik werk in de Haven, maar ook op de groep. Tevens doe ik een schoolbegeleiding en thuisbegeleidingen. Ik vind het leuk om op zoek te gaan naar wat werkt voor welk kind en als je uiteindelijk ziet dat het werk resultaat heeft, geeft dat natuurlijk veel voldoening. Ik vind het ook heel fijn dat je veel waardering krijgt van ouders, leerkrachten en vanuit Inzowijs zelf.”

Wat heb je geleerd bij Inzowijs?

“Het is leuk om te zien dat elke collega zijn eigen werkwijze heeft. Daardoor zie je soms ook dingen die je in je eigen begeleidingen toe wilt passen. Verder heb ik geleerd om te luisteren naar mijn gevoel. Er is geen vaste manier om te reageren op een kind. Je moet aanvoelen wat je het beste kunt doen in een situatie.”