Melissa van de Langkruis

Hoe doet zij het (op de groep)?

Bij Inzowijs kun je begeleiden in de thuissituatie, maar ook op school of op de groep. Wat is het verschil en hoe bereid je de begeleiding voor? Op deze pagina de antwoorden van: Melissa van de Langkruis, begeleider op de groep. Lees meer interviews van (oud-)begeleiders.

“Kleine stapjes vooruit zijn misschien wel veel waardevoller omdat ze vaak zo concreet zijn”

Hoe bereid je de begeleiding voor als je op de groep gaat werken?

“Wanneer ik op de groep kom, bereid ik mijn begeleiding voor door de rapportages te lezen van de kinderen die ik die dag begeleid. Indien nodig bekijk ik nog eens het kindplan. Daarnaast vraag ik bij zorgcoördinatoren na of er nog bijzonderheden zijn.”

Hoe ziet een begeleidingsdag eruit op de groep?

“Tijdens schoolweken begint de begeleiding met het uit school halen van de kinderen, sommige om 12.00 uur, de meeste om 15.00 uur. We beginnen met wat eten en drinken (lunch of een snoepje/koekje en wat drinken). Daarna mogen de kinderen activiteiten kiezen. Welke dit zijn, verschilt per kind. 

Op ieder moment van de dag moet je als begeleider op de groep je aandacht verdelen tussen de verschillende kinderen die je begeleidt. Gedurende de activiteiten ben je meestal wat meer op de achtergrond aanwezig. Het is belangrijk om het spel in de gaten te houden en, indien nodig, bij te sturen wanneer kinderen het moeilijk vinden om bijvoorbeeld grenzen aan te geven of juist te accepteren. Ook de pauzemomenten kunnen heel waardevol zijn om aan doelen te werken, zoals het voeren van een gesprekje of het stellen van vragen. ”

Hoe breng je structuur aan in je begeleiding?

“De dagstructuur op de groep staat vast. Sommige kinderen krijgen, wanneer ze hier zelfstandig genoeg voor zijn, de ruimte om meer zelf te bepalen hoe lang ze een bepaalde activiteit doen. Daarbij blijven de pauzemomenten wel hetzelfde. Door de planning in je hoofd te houden en met je collega’s te overleggen of hen op de hoogte te houden van de afspraken die je met een bepaald kind hebt gemaakt, ontstaan er geen misverstanden en houd je overzicht.”

Wat vind je leuk aan het werk bij Inzowijs?

“Het werk op de groep is afwisselend. Ook het werk met collega’s vind ik heel waardevol; je kunt altijd even overleggen met elkaar, waarvan je kunt leren. Daarbij vind ik het heel leuk om steeds  verschillende kinderen te zien. Op de groep komen kinderen meestal over een langere periode, waardoor je goed kunt merken hoe de kinderen zich ontwikkelen en groeien.”

Wat heb je geleerd bij Inzowijs?

“Naast de kennis die ik bij Inzowijs heb opgedaan over de verschillende ontwikkelingsproblematiek in de praktijk, heb ik op de groep geleerd om oplossings- en doelgericht te werken. Ook ben ik veel consequenter geworden. Bovendien weet ik nu dat doelen niet groot hoeven te zijn om waardevol te zijn. Kleine stapjes vooruit zijn misschien wel veel waardevoller omdat ze vaak zo concreet zijn.”