Boy Hamaker

Hoe doet hij het (thuis)?

Bij Inzowijs kun je begeleiden in de thuissituatie, maar ook op school of op de groep. Wat is het verschil en hoe bereid je de begeleiding voor? Op deze pagina een interview met Boy Hamaker, begeleider in de thuissituatie. Lees meer interviews van (oud-)begeleiders.

“Kinderen begrijpen en onthouden dingen beter wanneer ik het uitteken”

Hoe bereid je de begeleiding voor?

“Ik bedenk eerst hoe de week ervoor is gegaan en kijk dan of er dingen zijn die mijn begeleidingskind graag wilde doen. Als dit niet zo is, kies ik ervoor om zelf iets mee te nemen, iets anders te verzinnen voor de begeleiding of laat ik het kind zelf kiezen. Soms werkt het goed als ze zelf wat leuks verzinnen, omdat ze zich dan beter kunnen motiveren om iets met mij te doen. Ik begeleid twee kinderen die graag experimenten uitvoeren, dus ik probeer op YouTube altijd voorbeelden te vinden die ik achter de hand kan houden mochten we even niks kunnen bedenken. Dat komt gelukkig niet vaak voor want we weten altijd wel wat te verzinnen!”

Hoe ziet een begeleidingsmiddag eruit?

“Als ik aankom, geef ik een high five aan het kind en aan de brusjes die dan thuis zijn. Meestal wordt er eerst wat gedronken en bespreek ik vaak met de ouders wat er deze week is gebeurd. Na een kwartiertje begin ik met de begeleiding. Ik doe altijd eerst een serieuze taak: zoals helpen bij plannen, praten over dingen waar het kind mee kan zitten of wat structuur in de slaapkamer aanbrengen. Het tweede uur gebruik ik om iets leuks te doen. Vaak hebben ze al iets bedacht. En anders kom ik zelf met ideeën. Ik probeer ook regelmatig met de kinderen te koken of te bakken. ”

Hoe breng je structuur aan in je begeleiding?

“Aan het begin geef ik aan wat we gaan doen vandaag. Door met kwartieren te werken blijft het voor mij en het kind overzichtelijk. Ze weten dat we het laatste uur altijd wat gezelligs ondernemen en willen vaak het serieuze deel overslaan. Dus kom ik met een tussenweg waarin we alles doen wat ik wil, maar het kind toch blij is en meewerkt. Door middel van kleine schema’s en pictogrammen verduidelijk ik alles tijdens de begeleiding en voor de tijd dat ik er niet ben. Kinderen begrijpen en onthouden dingen beter wanneer ik het uitteken in plaats van opschrijf.”

Wat vind je leuk aan het werk bij Inzowijs?

“Elke begeleiding is anders! Je krijgt veel lof voor je werk en gezinnen zijn vaak blij met je. Ik ben blij dat ik dingen voor de kinderen kan doen om hun zelfvertrouwen en zelfstandigheid te vergroten. Het idee dat de kleine dingetjes die ik met ze doe misschien wel heel belangrijk kunnen worden in hun latere leven maakt me altijd vrolijk! Bovendien voelt begeleiding geven niet echt als werken omdat ik vaak leuke dingen aan het doen ben waarbij ik zelf ook een beetje in een kind verander. Vaak is twee uur begeleiding geven nog te kort.”

Wat heb je geleerd bij Inzowijs?

“Om te luisteren naar problemen en daar oplossingen voor te zoeken. Elk kind is anders en elk kind heeft een aparte gebruiksaanwijzing. Ze hebben allemaal wat moois in zich. Ook heb ik geleerd geduld te hebben en rustig te blijven in allerlei soorten situaties. Hier heb ik mijn eigen leven ook profijt van!”