Oplossingsgericht werken


Inzowijs biedt doel- en oplossingsgerichte begeleiding. Dit betekent dat we werken met concrete en haalbare doelen voor de cliënt, het gezin en zijn of haar omgeving. Het doel van elke begeleiding is dat 'onze' kinderen en jongeren hun talent en potentieel optimaal benutten in de dagelijkse omgeving.

Wat is oplossingsgericht werken?

De methode oplossingsgericht werken komt voort uit de oplossingsgerichte therapie en focust op het benutten van de sterke kanten van het kind en het gezin. Het accent ligt hierbij op de vaardigheden die het al in huis zijn en hoe je deze inzet om het probleem aan te pakken. Bij deze oplossingsgerichte behandelwijze leert iemand om zelf oplossingen te verzinnen en toe te passen.

Wat dit concreet betekent...

In de praktijk betekent dit dat we het accent leggen op zaken die goed gaan of momenten die prettig zijn verlopen voor het kind en het gezin. Het uitvragen van die gebeurtenissen levert vaak nieuwe inzichten op en kunnen vervolgens met behulp van begeleiding en aansturing worden toegepast in situaties die lastiger zijn voor het kind. Steeds grijpen we terug op de momenten dat een activiteit of vaardigheid positief verlopen is en onderzoeken we met elkaar hoe dat komt. Zorgcoördinatoren voeren op deze manier zowel de intake- als de begeleidende gesprekken met ouders, maar leggen ook in de instructie- en coachingsgesprekken met jou als begeleider hier het accent op. Bij het rapporteren in Carefriend vind je daarom ook een kopje succeservaringen, waarbij je aangeeft wat er tijdens de begeleiding goed is gegaan.

Draagkracht bevorderen

Onder andere door positiviteit te bekrachtigen willen we de draagkracht van de cliënt en het gezin bevorderen. Dat wil niet zeggen dat we als hulpverleners geen aandacht meer hebben voor de zorgen die er leven en dat deze niet gedeeld worden. Integendeel, wij erkennen de zorgen en problemen bieden daarvoor ondersteuning. De kracht van de oplossing van of ondersteuning bij problemen ligt echter in het versterken van aanwezige of het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden.

Fases oplossingsgericht werken

Oplossingsgericht werken kun je heel goed toepassen in de begeleiding. Het is hierbij van belang om onderscheid te maken in de volgende fases: doelformulering, vinden van competenties, werken aan vooruitgang en reflectie.

Doelformulering

In de begeleiding werk je met een begeleidingsplan. Het doel moet duidelijk zijn om de gewenste situatie te kunnen creëren. Maak in de begeleiding goed onderscheid tussen doel en middel. Wat je hierbij helpt, is het stellen van de wondervraag. Bijvoorbeeld: je wordt ’s morgens wakker en er is vannacht iets gebeurd waardoor de ideale situatie is ontstaan. Hoe ziet deze er dan uit? Het is belangrijk dat helder is wie wat doet en hoe iedereen zich daarbij voelt. Zo kun je met het kind (en eventueel ouders) kijken welke stappen er nodig zijn om tot de (reële) gewenste situatie te komen.

Vinden van competenties

In de begeleiding kijk je naar de competenties van het kind of de jongere. Wat kan hij of zij goed en hoe ondersteun je hem of haar bij de bewustwording van succeservaringen tijdens de begeleiding? Het kan behulpzaam zijn om door te vragen naar uitzonderingen. Bijvoorbeeld: wanneer ging het goed? Wat lukte wel? Je vindt het spannend om naar school te gaan, maar je gaat wel! Het is van belang je met het kind te richten op deuren en niet op muren. Maak hierbij eens gebruik van oplossingsgerichte vragen (zie het boek Oplossingsgerichte vragen van Fredrike Bannink).

Werken aan vooruitgang

Kleine veranderingen leiden al tot grote. Wees je hier bewust van tijdens de begeleiding. Een handig hulpmiddel is het stellen van de schaalvraag. Bijvoorbeeld: hoe vind je dat het nu gaat op een schaal van 0 (heel slecht) tot 10 (perfect)? En wat heb je nodig voor een hoger cijfer? Dit is overigens sowieso een handige tool om af en toe in te zetten. Op deze manier krijgt het kind (en de omgeving) zelf ook meer inzicht in welke vooruitgang hij of zij, onder andere dankzij de begeleiding, boekt.

Reflectie

Het is belangrijk om tevreden te zijn met de successen die behaald worden. Als iets heel is, maak het dan niet kapot. Maak het kind en zijn of haar omgeving hier ook bewust van. Op deze manier maakt hij of zij zich ook de succeservaringen steeds meer eigen. Bijvoorbeeld: schrijf aan het einde van de begeleiding samen met de jongere in een schrift of het begeleidingsboekje op wat er goed ging. En noteer deze succeservaringen natuurlijk ook online in Carefriend. 

Training

Praktische voorbeelden over hoe je oplossingsgericht te werk gaat in de begeleiding komen aan bod in de verplichte training ‘OGW praktische handvatten’ van WIJS. Bekijk het complete trainingsaanbod.