Van intake tot evaluatie


Wanneer een cliënt zich bij Inzowijs aanmeldt, wordt er een bepaalde procedure doorlopen. Als begeleider is het belangrijk om te weten hoe dit proces eruit ziet en waar jij precies instapt. Het kan overigens zijn dat je in een van onze kleinere regio's werkzaam bent, dan loopt het proces mogelijk op een paar punten iets anders. Jouw zorgcoördinator vertelt je hier graag meer over.

Aanmelding

De cliënt wordt telefonisch aangemeld bij Inzowijs. Het aanmeldteam beantwoordt vragen en neemt de hulpvraag globaal door om in te schatten of deze bij Inzowijs past. Als dit het geval is, wordt er een intakegesprek ingepland.

Intakegesprek

Tijdens het intakegesprek krijgt de zorgcoördinator een goed beeld van het kind en wordt de zorgvraag samen met ouders en -indien mogelijk- het kind opgesteld. Ouders worden geïnformeerd over de werkwijze van Inzowijs. Vervolgens bespreekt de zorgcoördinator de aanmelding op kantoor met het team.

Koppelteam

Het koppelteam gaat op zoek naar een geschikte begeleider. Er wordt gelet op ervaring, persoonlijkheid, woonplaats en beschikbaarheid. Belangrijk dus dat jij jouw beschikbaarheid altijd up-to-date houdt! Dit kan door wijzigingen in je beschikbaarheid te mailen naar begeleiders@inzowijs.nl. Wekelijks versturen wij per mail de aanvragen die wij nog niet hebben kunnen koppelen.

Instructiegesprek

Als je gekoppeld bent aan een cliënt kom je bij de zorgcoördinator op instructiegesprek. Tijdens dit gesprek neem je de hulpvraag van het kind met elkaar door. Samen kijken jullie hoe je de begeleiding vorm kunt gaan geven. Als dit je eerste begeleiding is, dan plan je tijdens je instructiegesprek een groeigesprek in met de zorgcoördinator.

Kennismakingsgesprek

Een kennismakingsgesprek duurt ongeveer een uur en vindt bij ouders thuis of op school plaats. Dit gesprek is van beide kanten vrijblijvend (als er een match is, word je voor deze kennismaking uitbetaald). Alleen wanneer jij en het gezin positief zijn na de kennismaking, kan de begeleiding daadwerkelijk van start gaan! Laat aan je zorgcoördinator weten wanneer deze afspraak gepland staat en achteraf hoe het gegaan is. Bekijk onze tips voor de kennismaking.

Eerste begeleiding

Na een positieve kennismaking plan je met het gezin een eerste begeleidingsmoment in. Koppel vooraf aan je zorgcoördinator terug wanneer dit plaatsvindt en laat achteraf even weten hoe het is verlopen.

Groeigesprek

In het groeigesprek ga je met je zorgcoördinator dieper in op de inhoud en vormgeving van de begeleiding. Daarbij wordt er ook gekeken naar jouw krachten en valkuilen/leerpunten, zodat je deze optimaal kunt inzetten en ontwikkelen tijdens de begeleidingen bij Inzowijs. Dit gesprek duurt ongeveer een uur.

Evaluatiegesprek

Tijdens het eerste evaluatiegesprek blik je terug op de afgelopen periode en bespreek je jouw observaties. Dit gesprek is met jou, de zorgcoördinator, ouders en het kind/de jongere. Gezamenlijk werken jullie de hoofddoelen uit in concrete werkdoelen en stellen jullie een plan van aanpak op. Wanneer er al eerder begeleiding vanuit Inzowijs is geweest, vindt dit gesprek plaats tussen jou en de zorgcoördinator. Jullie bespreken samen de werkdoelen en het plan van aanpak zodat jij doelgericht de verdere begeleiding in kan steken. 

Periodiek zullen er evaluatiegesprekken plaatsvinden waarbij ouders, het kind (indien mogelijk), je zorgcoördinator, eventueel andere betrokkenen en jijzelf aanwezig zijn. Tijdens zo’n overleg worden de doelen geëvalueerd en wordt er een plan opgesteld voor de komende periode.

Ontwikkelgesprek

Jaarlijks bespreekt jouw zorgcoördinator jouw functioneren tijdens een ontwikkelgesprek. Dit vindt plaats op kantoor of online en duurt ongeveer drie kwartier. Tijdens het gesprek staan wij stil bij de groei die jij als begeleider hebt doorgemaakt, krijg je feedback van je zorgcoördinator, heb je de kans om aan te geven waar jij tegenaan loopt in je functie als begeleider en kijken we wat jouw stip op de horizon is als zorgprofessional.