Vormgeven begeleiding


Tijdens de eerste begeleidingsmomenten bereid je je voor op het evaluatiegesprek dat na ongeveer zes tot acht weken plaatsvindt. Dit doe je door samen met je cliënt na te denken over de volgende punten:

  • Wat vindt de cliënt leuk? Wat zijn zijn/haar krachten? Wat is lastig?
  • Hoe is het contact tussen de cliënt en de mensen om hem/haar heen (ouders/brusjes/onbekenden)? 
  • Hoe gaat de cliënt om met eigen emoties, welke emoties zie je bij hem/haar? 
  • Hoe zelfstandig is de cliënt? Wat kan hij/zij zelf, wat kan hij/zij bijna zelf, waar krijgt hij/zij hulp bij? 
  • Welk gedrag/welke aanpak is helpend? Wat bieden ouders/verzorgers al aan? Wat zou jij nog kunnen bieden?

Voor handige begeleidingstips en diverse handleidingen verwijzen wij je naar het mapje Documenten in Carefriend. De actuele richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming vind je op richtlijnenjeugdhulp.nl

Structuur

Het is voor de meeste kinderen van Inzowijs belangrijk dat er voldoende structuur in de begeleiding is. Een duidelijke, terugkerende structuur zorgt voor voorspelbaarheid en veiligheid voor het kind. Hierdoor neemt de kans op weerstand af omdat het kind beter weet wat er van hem of haar verwacht wordt. Structuur wordt aangebracht door een dagprogramma (met het kind/de jongere) op te stellen. Je kunt in overleg met de zorgcoördinator bepalen op welke manier dit weergegeven wordt. Er kan gedacht worden aan een globaal dagprogramma, een dagprogramma met tijdstippen of één met behulp van pictogrammen (www.sclera.be). 

Houd bij het vormgeven van het dagprogramma rekening met een duidelijk begin en einde. Kinderen hebben er behoefte aan om te weten wanneer de begeleiding start, maar ook wanneer de begeleider weer naar huis gaat. Probeer dit begin en einde steeds op dezelfde manier vorm te geven.

Veel kinderen hebben moeite met het zelfstandig aanbrengen van structuur. Met name bij complexere taken, zoals hun kamer opruimen, ontbreekt het inzicht om te bepalen welke stappen doorlopen moeten worden. Begeleiders kunnen hierop inspelen door samen met het kind een duidelijk stappenplan te maken. Voor sommige jongeren kan een weekplanning een oplossing zijn, zodat zij goed zicht hebben op welke activiteiten en taken zij in een week uit moeten voeren. Je kunt met het kind ook duidelijke afspraken maken. Deze afspraken kunnen bijvoorbeeld vastgelegd worden in een begeleidingsboekje. Vraag hiernaar bij je zorgcoördinator.

Functie van de begeleider

Als begeleider ben je verantwoordelijk voor het bevorderen, behouden en inslijten van vaardigheden. Daarnaast bied je toezicht en draag je bij aan de ontlasting van het gezin. Je probeert middels het kiezen van de juiste activiteiten en invulling van je begeleiding bewust aan bepaalde doelen te werken. Hierbij is het van belang dat je reflecteert op je eigen handelen.